Indberetning af dødsattester

Dødsattester skal indberettes til Sundhedsdatastyrelsen via Sundhedsdatastyrelsens Elektroniske Indberetningssystem (SEI2).

Kontakt

Spørgsmål til SEI2 E: SEIsystemet@sundhedsdata.dk
Om dødsattest og indberetning

Telefontid:
Mandag til fredag kl. 9-12

Telefonen er lukket alle helligdage.

E: doedsattest@sundhedsdata.dk T: 3268 8350

Når en person dør i Danmark, foretager en læge ligsyn. I den forbindelse skal lægen indberette en dødsattest, som rummer en række oplysninger om dødsfaldet, til Sundhedsdatastyrelsen. Indberetningen af dødsattestens side 1 skal ske senest 2 hverdage efter dødsfaldet.

Mere om indberetning af dødsattester

Log på SEI2

Spørgsmål og svar om dødsattesten

  • Hvordan udfylder jeg attesten?

    Har du brug for hjælp til at bruge den elektroniske dødsattest, kan du følge linket til ’Brugervejledning til indberetning af den elektroniske dødsattest’ i pdf-format herover.

    Har du problemer med at udfylde attesten, at forstå vejledningen eller spørgsmål til det kliniske indhold, er du velkommen til at kontakte Sundhedsdatastyrelsen, se vores kontaktoplysninger ovenfor.

    De særlige regler for selve indholdet af dødsattesten kan findes i 'Principper og vejledning i registrering af dødsårsager og andre kliniske oplysninger i dødsattesten' herover.

  • Hvad hvis jeg har indberettet et forkert CPR-nummer og skal annullere dødsattesten?

    Har du ved en fejl indberettet en dødsattest med et forkert CPR-nummer, skal du annullere denne attest hurtigst muligt.

    • Gå ind i mappen 'Indberettet' i SEI, og åbn den attest, du vil annullere (ved at klikke på Skema nummer).
    • Tryk på 'Annullér' øverst på siden for at annullere attesten.
    • Indberet derefter en ny attest med det korrekte CPR-nummer.

    Se detaljeret beskrivelse af annullering af dødsattest ovenfor i ’Annullering af indberettet dødsattest på forkert person’ 

    Hvis du har brug for hjælp i forbindelse med annulleringen så kontakt os venligst hurtigst muligt. Se vores kontakt oplysninger ovenfor. 

    Uden for normal åbningstid kan vores personsupport kontaktes på telefon: 3268 3900. Du skal også kontakte Kirkeministeriet, der er ansvarlig for personregistreringen i CPR, for at gøre opmærksom på fejlindberetningen. Kirkeministeriets personsupport kan kontaktes på telefon: 7020 2535 (tryk 2) eller mail, itk-p-support@km.dk

  • Hvad er sammenhængen mellem den elektroniske dødsattests side 1 og begravelsesmyndighedernes sagsbehandlingssystem?
    Siden juni 2013 modtager begravelsesmyndighedernes sagsbehandlingssystem PersonSAG dagligt oplysninger fra Sundhedsdatastyrelsen om de side 1-dødsattester, der er indberettet elektronisk til Sundhedsdatastyrelsen. Udvalgte oplysninger fra side 1-dødsattesten danner grundlag for begravelsesmyndighedens registrering af dødsfaldet.
  • Hvordan med brug af ICD-10-koder?

    I de felter i SEI hvor der skal angives dødsårsager, kan man søge på tekst. Hvis man indtaster en stump tekst, vil man kunne vælge mellem alle de diagnoser, der indeholder denne tekststump. Herefter giver systemet ICD-10-koden.

    Ønsker man et fuldstændigt overblik over diagnoserne i dødsattesten, kan det findes i diagnosebrowseren for dødsattesten.

    Vi arbejder løbende med at udvide søgemulighederne i diagnoselisten, så det bliver så let som muligt at finde diagnoserne.

  • Hvad med side 1 til de pårørende og bedemand - og ligsyn, hvor der ikke er en pc?

    Dødsattestens side 1 skal nu findes både i en papirversion og i en elektronisk version. Papirversionen udstedes i forbindelse med ligsynet, hvor den bliver underskrevet og følger med afdøde som vanligt. Den elektroniske version skal efterfølgende indberettes til Sundhedsdatastyrelsen.

    En papirversion af side 1 kan enten printes fra SEI eller fra siden her, se under 'printversion af dødsattestens side 1 (PDF)'.

  • Hvad med attester, hvor side 2 skal udfyldes af egen læge?

    Bliver side 1 udfyldt af en vagtlæge eller en hospitalslæge, mens side 2 udfyldes af egen læge, skal man ikke som tidligere fremsende side 2 til egen læge.

    Den elektroniske side 1 skal indberettes til Sundhedsdatastyrelsen, som sender anmodning om udfyldelse af side 2 til egen læge.

  • Hvad hvis vi er flere, der skal arbejde sammen?

    I forbindelse med udfyldelsen af dødsattestens side 1 har man mulighed for at angive, at side 2 udfyldes af 'en anden læge' uden nærmere specificering. Ens kollega skal derefter blot logge ind på SEI2 med sin egen digitale signatur og indberette side 2. Der skal ikke foretages nogen henvisning eller kobling udover anvendelsen af samme CPR-nummer på de to sider.