Ansøgning om godkendelse af kliniske kvalitetsdatabaser
Ved ansøgning om godkendelse udfyldes et ansøgningsskema og en dokumentation af den kliniske kvalitetsdatabase
Kontakt
Det er den dataansvarlige myndighed, som skal indsende en ansøgning om godkendelse. Dette gælder både for ansøgning om godkendelse af nye kliniske kvalitetsdatabaser og ved fornyet godkendelse af en eksisterende kliniske kvalitetsdatabase. Ved indsendelse af ansøgningen anvendes det elektroniske ansøgningsskema.
Ansøgningsskema
Åbn og udfyld ansøgningsskemaetDokumentation af den kliniske kvalitetsdatabase
Som tillæg til ansøgningen skal der også udfyldes en dokumentation af den kliniske kvalitetsdatabase
Ansøgningsprocessen
Processen frem til en indsendelse af en ansøgning er ofte, at ønsket om en klinisk kvalitetsdatabase initieres af en eller flere sundhedsfaglige personer, fx klinikere på et sygehus. Men ønsket om oprettelsen af kliniske kvalitetsdatabaser kan også udspringe af bl.a. overenskomstaftaler eller politiske beslutninger og aftaler. Initiativtagerne tager kontakt til en dataansvarlig myndighed. Den dataansvarlige myndighed får ofte hjælp til udfyldelse af ansøgningsskemaet og dokumentation af medarbejdere i Regionernes Kliniske Kvalitetsudviklingsprogram (RKKP).
Hvis du har spørgsmål til ansøgningsprocessen kan du rette henvendelse til RKKP eller Sundhedsdatastyrelsen på mail.
Sundhedsdatastyrelsen: kliniskekvalitetsdatabaser@sundhedsdata.dk