Den nationale bestyrelse for sundheds-it
Bestyrelsen rådgiver ministeren om sundhedsvæsenets it-strategi og it-arkitektur samt nationale krav og standarder for sundheds-it. Bestyrelsen skal også tage initativ til og kvalitetssikre forslag til nye tværsektorielle investeringer.
Kontakt
Den nationale bestyrelse for sundheds-it har sit ophav i "Aftale om sundheds-it", 12. juni 2010. Heri fremgår det, at der etableres en ny bestyrelse for sundheds-it med repræsentanter fra staten (3 medlemmer) regionerne (3 medlemmer) og kommunerne (2 medlemmer).
Staten er formand for bestyrelsen med overordnet reference til den ansvarlige ressortminister (Indenrigs- og Sundhedsministeriet).
Bestyrelsen betjenes af et sekretariat med deltagelse af Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Sundhedsdatastyrelsen, Danske Regioner, KL og Digitaliseringsstyrelsen Finansministeriet. Sekretariatet er placeret hos Sundhedsdatastyrelsen.
Den nationale bestyrelse har til opgave at:
- rådgive den ansvarlige ressortminister (SUM) vedr. sundhedsvæsenets it-strategi, overordnet it-arkitektur, standardisering m.v. med henblik på ministeriets fastsættelse af nationale krav og standarder for sundheds-it.
- drøfte udviklingen på området og forestå den løbende koordination og årlige opfølgning til regeringen (og Danske Regioner), herunder vedr. fremdrift og gevinstrealisering i forhold til mål/milepæle aftalt i de årlige økonomiaftaler.
- foranledige og kvalitetssikre forslag til nye tværsektorielle investeringer, bl.a. som grundlag for drøftelser i de årlige økonomiforhandlinger, herunder sikre et tilstrækkeligt beslutningsgrundlag i form af positive business cases m.v.