Strategiske målsætninger
Strategien sætter fire strategiske målsætninger for sektorens arbejde med cyber- og informationssikkerhed, der udmøntes i en række konkrete initiativer.
Kontakt
De fire strategiske målsætninger er:
1. Sektoren skal øge robustheden over for cyber- og informationssikkerhedshændelser
- Sektorens aktører skal kunne opretholde samfundsvigtige funktioner, være i stand til at agere koordineret med kort varsel samt hurtigt og sikkert kunne genoprette almindelig drift i tilfælde af alvorlige cyberhændelser.
2. Et højt niveau af cyber- og informationssikkerhed skal sikre tryghed hos borgeren
- Sektorens fortsætter det hidtidige arbejde med at styrke sikkerheden både i centrale systemer og i borgernært behandlingsudstyr, så tilliden til, at sundhedsvæsenet passer godt på borgerens data, fastholdes.
- Sektorens aktører understøtter gennem vidensdeling en tryg og sikker anvendelse af borgernært behandlingsudstyr til flere områder og brugsscenarier.
3. Sundhedspersonalet skal kunne arbejde sikkert med teknologi og data
- Sektorens aktører fokuserer i arbejdet med strategiens initiativer på, at løsninger og sikkerhedstiltag ikke uforholdsmæssigt øger arbejdsbyrden eller kompleksiteten af sundhedspersonalets arbejde.
- Sektorens aktører understøtter indsatsen for at sikre uddannelsen af nye cyber- og informationssikkerhedsspecialister samt udviklingen af eksisterende kompetencer i sektoren.
4. Samarbejdet skal styrkes på tværs af de kritiske sektorer og sundhedssektorens egne aktører
- Sundhedssektoren indgår aktivt i samarbejde og vidensdeling med de andre sektorer, herunder også i arbejdet med kortlægning af afhængigheder på tværs af sektorerne.
- Sundhedssektorens aktører udbygger den fælles indsats og samarbejdet på tværs både inden for teknisk og organisatorisk sikkerhed.
Initiativer
Sundhedssektorens strategi for cyber- og informationssikkerhed 2023-2025 bygger oven på sektorens mål om at styrke sundhedssektorens kapacitet til at forudse, forebygge, opdage og håndtere cyber- og informationssikkerhedshændelser.
Sektorens aktører har sammen peget på en række konkrete initiativer, som de i fællesskab vil videreføre og løfte. For at skabe sammenhæng med de initiativer, der bygges videre på, videreføres nummereringen af initiativerne fra den foregående strategi ind i denne strategi. Nye, fælles tiltag vil ligeledes bygge ovenpå den eksisterende nummerering, og initiativer, der er afsluttet, vil blot udgå af talrækken. De fire indsatsområder rummer i alt 13 initiativer.
Forudsige hændelser 1.1 Identifikation af sundhedssektorens samfundsvigtige funktioner og kritisk it-infrastruktur 1.2 Overblik over sundhedssektorens tværgående og samlede risici |
Forebygge hændelser 2.1 Cyber- og informationssikkerhed på de sundhedsfaglige uddannelser 2.2 Rammer for rette og tidssvarende tekniske foranstaltninger 2.3 Kortlægning af legacy-systemer i kritisk it-infrastruktur 2.5 Katalog over eksisterende sikkerhedskrav til it-leverandører 2.6 Udbygning af sektorens sikkerhedsarkitektur 2.7 Borgernært behandlingsudstyr og cybersikkerhed 2.8 Cybersikkerhed hos mindre aktører 2.9 Bedre samarbejde om databeskyttelse ift. digitalisering i sundhedssektoren |
Opdage hændelser 3.1 Fælles rammer og værktøjer til understøttelse af aktørernes løbende test af cybersikkerheden 3.2 Udbredelse af overvågnings- og analysefunktioner på tværs af sektoren |
Håndtere hændelser 4.3 Udbredelse af beredskabsøvelser for fælles systemer og forsyningskæder |