Indberetning af dødsattester
Det er obligatorisk at indberette dødsattester elektronisk. Den elektroniske indberetning kan foregå via Sundhedsdatastyrelsens Elektroniske Indberetningssystem (SEI2).
Kontakt
Telefonen er lukket alle helligdage.
E: doedsattest@sundhedsdata.dk T: 3268 8350Den elektroniske dødsattest skal indberettes ved hjælp af SEI 2.
Tilgå SEI2 indberetningssystem via sei2.sundhedsdata.dk
Der skal bruges en digital signatur for at logge ind.
NemID udsteder den digitale signatur. Vejledning og rådgivning herom fås hos NemID.
Se en kort video om, hvordan du tilgår SEI2, samt hvordan SEI2 er opbygget
Sundhedsdatastyrelsen anbefaler, at man benytter en medarbejdersignatur for sundhedsfaglige, som også kan benyttes på sundhed.dk,.
Den digitale signatur kan være installeret på den enkelte computer, men der er også andre løsninger, for at flytte signaturen rundt mellem arbejdspladser.
Når du har klikket på linket, åbnes et nyt billede i din browser, hvor du skal logge på med din nøglefil (medarbejdersignatur) og den samme adgangskode, som du plejer. Du skulle nu kunne se et billede hvor der bl.a. står mine bakker og opret skemaer.
Hvis du ikke får det billede frem, skal du klikke på anmod om brugerroller, og anmode om at kunne indberette dødsattest side 1 og dødsattest side 2.
Læs om tilpasning af systemer i Sundhedsdatastyrelsens Installationsvejledning (PDF)
Dødsårsagsregistrering i forbindelse med COVID-19
Fra og med 1. juli 2020 anvendes WHO's ICD-10-koder i tilfælde, hvor afdøde har kliniske symptomer på COVID-19:
U07.1 – ”COVID-19, virus identificeret” - bruges, hvor der foreligger en positiv laboratorietest.
U07.2 – ”COVID-19, virus ikke identificeret” - bruges, hvor laboratoriebekræftelse ikke er entydig eller tilgængelig.
Se de nye retningslinjer under 'Vejledninger til indberetning' nedenfor.
Filer
Vejledninger til indberetning
Vejledninger til indberetning, samt informationsmateriale om indberetningen.