Stort set alle danskere har været forbi et testcenter, bestilt tid til vaccination eller har prøvet at blive kontaktet af smitteopsporingen i det seneste halvandet år, hvor coronavirussen har præget hverdagen. Bag de enkle løsninger, der i dag har vundet Digitaliseringsprisen, ligger et kompliceret samspil mellem de mange digitale systemer i sundhedsvæsenet, hvilket vi som borgere i bedste fald slet ikke opdager.
- Hvor andre lande har brugt fax og papir, har danskerne kunnet logge på en hjemmeside med deres NemID og få overblik over, hvor de kan blive testet eller vaccineret, og booke tid. Når vi er blevet testet eller vaccineret, har vi automatisk fået et digitalt test- og vaccinationspas. Det er ikke en selvfølge, men resultatet af et solidt digitalt fundament, der er opbygget gennem mange år i det danske sundhedsvæsen, og ikke mindst en exceptionel indsats fra alle sundhedsvæsenets parter, fortæller direktør for Sundhedsdatastyrelsen, Lisbeth Nielsen.
De digitale løsninger til test, vacciner og smitteopsporing blev vinder af Sammenhængsprisen, som er en af de tre kategorier af Digitaliseringsprisen, der uddeles. Prisen gives til en offentlig institution eller myndighed, som har gennemført et digitaliseringsprojekt, der har bidraget til at gøre den offentlige sektor mere overskuelig og sammenhængende for borgerne eller på anden måde markant har forbedret servicen, borgernes retssikkerhed, mobilitet, tryghed og trivsel.
Effektivt samarbejde om digitalisering
I skrivende stund er der foretaget over 80 millioner coronatest, og 4,4 millioner danskere har påbegyndt vaccination. Ud over brugervenligheden for borgerne betyder de digitale løsninger også, at prøvesvar og vaccinationer automatisk har indgået i epidemiovervågningen, så myndighederne har kunnet følge udviklingen nøje og helt ned på meget lokalt niveau. Coronavirussen har for alvor vist, hvor vigtig den fælles it-infrastruktur er for vores samfund, mener Lisbeth Nielsen:
- I kraft af en tradition for at samarbejde og mange års arbejde på at udvikle en fælles it-infrastruktur på sundhedsområdet, var Danmark i en situation, som gjorde det muligt på rekordtid at igangsætte et intensivt samarbejde mellem statslige, regionale og kommunale myndigheder om løsninger, som virkede på tværs af de forskellige it-systemer. Det kan vi godt tillade os at være lidt stolte af i dag.
En lang række af sundhedsvæsenets parter har deltaget i arbejdet med at få etableret og drive de digitale løsninger til coronatest, -vaccination og -smitteopsporing – Sundhedsministeriet, Sundhedsdatastyrelsen, Styrelsen for Patientsikkerhed, Statens Serum Institut, Danske Regioner, Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark, Region Hovedstaden, Region Sjælland, sundhed.dk og Medcom.
Se nomineringsfilmen
Som noget ekstraordinært var der i år hele to vindere i kategorien Sammenhængsprisen, da Sundhed.dk og Danske Regioner også vandt for de digitale COVID-19-løsninger i appen MinSundhed. Derudover var Skatteforvaltningen nomineret i kategorien for deres ejerskifte-app til bilsalg og -køb.
Om Digitaliseringsprisen
Digitaliseringsprisen uddeles hvert år af Digitaliseringsstyrelsen, Danske Regioner, Djøf, Rambøll, KMD, Dansk IT og Charlie Tango. Formålet er at øge opmærksomheden på succesfulde og værdiskabende digitaliseringsinitiativer i den offentlige sektor.
Læs mere om Digitaliseringsprisen