De fire strategiske målsætninger er:
1. Sektoren skal øge robustheden over for cyber- og informationssikkerhedshændelser
- Sektorens aktører skal kunne opretholde samfundsvigtige funktioner, være i stand til at agere koordineret med kort varsel samt hurtigt og sikkert kunne genoprette almindelig drift i tilfælde af alvorlige cyberhændelser.
2. Et højt niveau af cyber- og informationssikkerhed skal sikre tryghed hos borgeren
- Sektorens fortsætter det hidtidige arbejde med at styrke sikkerheden både i centrale systemer og i borgernært behandlingsudstyr, så tilliden til, at sundhedsvæsenet passer godt på borgerens data, fastholdes.
- Sektorens aktører understøtter gennem vidensdeling en tryg og sikker anvendelse af borgernært behandlingsudstyr til flere områder og brugsscenarier.
3. Sundhedspersonalet skal kunne arbejde sikkert med teknologi og data
- Sektorens aktører fokuserer i arbejdet med strategiens initiativer på, at løsninger og sikkerhedstiltag ikke uforholdsmæssigt øger arbejdsbyrden eller kompleksiteten af sundhedspersonalets arbejde.
- Sektorens aktører understøtter indsatsen for at sikre uddannelsen af nye cyber- og informationssikkerhedsspecialister samt udviklingen af eksisterende kompetencer i sektoren.
4. Samarbejdet skal styrkes på tværs af de kritiske sektorer og sundhedssektorens egne aktører
- Sundhedssektoren indgår aktivt i samarbejde og vidensdeling med de andre sektorer, herunder også i arbejdet med kortlægning af afhængigheder på tværs af sektorerne.
- Sundhedssektorens aktører udbygger den fælles indsats og samarbejdet på tværs både inden for teknisk og organisatorisk sikkerhed.
De fire strategiske målsætninger udmøntes i en række konkrete initiativer.
Læs om de konkrete initiativer