Om Program for Et Samlet Patientoverblik

Bedre koordinering, samarbejde og overblik for patienter, deres pårørende og sundhedspersoner er målet med Et Samlet Patientoverblik.


I efteråret 2016 blev program for Digitalt Samarbejde om Komplekse Patientforløb igangsat i et samarbejde mellem Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Kommunernes Landsforening, Danske Regioner, Praktiserende Lægers Organisation, Sundhedsdatastyrelsen, Digitaliseringsstyrelsen og MedCom.

Programmet blev etableret på baggrund af et afklaringsprojekt og en række analyser. Herfra udspringer den overordnede vision:

Patienter med komplekse patientforløb og deres pårørende møder et samarbejdende sundhedsvæsen, hvor alle involverede i forløbet har digital adgang til oplysninger og hurtig kommunikation om patientens samlede situation.

Undervejs har det vist sig, at behovet for et bedre overblik og adgang til oplysninger ikke alene er aktuelt for patienter i komplekse forløb, men derimod for alle som har kontakt til sundhedsvæsenet. Derfor blev programmets navn ændret til Et Samlet Patientoverblik. Visionen om at styrke det nære og sammenhængende sundhedsvæsen og digital adgang til oplysninger om patientens samlede situation lever videre i programmets strategiske målsætninger.

Programledelsen og sekretariatet er forankret i Sundhedsdatastyrelsen.

Digitale løsninger i programmet

Programmet har sammen med parterne på sundhedsområdet udviklet og afprøvet følgende digitale løsninger, der er i drift:

Aftaleoversigten

Aftaleoversigten er en digital kalender, som giver borgere og deres pårørende et samlet overblik over deres aftaler med offentlige hospitaler, kommuner, praktiserende læge og speciallæger.

Borgere kan se deres aftaler på sundhed.dk og en række borgervendte apps, fx Min Læge og MinSundhed. Sundhedsfaglige kan tilgå oplysningerne i deres eget fagsystem eller i Sundhedsjournalen.

Fælles Stamkort

Fælles Stamkort er en digital løsning, der giver borgere og deres pårørende mulighed for at indtaste stamoplysninger om fx pårørende, sprog og midlertidig adresse.

Stamoplysningerne kan ses af sundhedsfaglige på tværs af sundhedsvæsenet - enten i fagsystemerne eller i Sundhedsjournalen. Sundhedsfaglige kan også indtaste oplysninger på vegne af borgeren.

Diagnoseoversigten

Diagnoseoversigten giver borgere, deres pårørende og sundhedspersoner overblik over borgerens diagnoser. Det er den praktiserende læge, der i samarbejde med borgeren udvælger de diagnoser, der vises i Diagnoseoversigten.

Borgere kan se deres diagnoser på sundhed.dk eller i Min Læge-appen. Sundhedsfaglige på tværs af sundhedsvæsnet kan tilgå diagnoserne via Sundhedsjournalen. 

Forløbsplaner

Forløbsplaner er en digital plan, der udarbejdes og vedligeholdes i almen praksis for borgere med diabetes, KOL eller hjertesygdom.

Alment praktiserende læger kan se og opdatere forløbsplaner i deres fagsystem. Borgere og pårørende med fuldmagt kan se deres forløbsplan på sundhed.dk. Sundhedsfaglige på tværs af sundhedsvæsnet kan se forløbsplaner i Sundhedsjournalen. 

Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev, hvis du vil følge med i vores arbejde.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Kontakt

Allan Meldgaard
Programleder