Datakvalitet i Landspatientregisteret

Det er en fælles opgave at sikre høj datakvalitet i Landspatientregisteret, så data er retvisende, når det bruges til forskning, administration og kvalitetsudvikling.

Sygehuse, privathospitaler og private klinikker indberetter til Landspatientregisteret, efter fast definerede krav, som er beskrevet i LPR Indberetningsvejledning.

De regionale og private aktører tilpasser sig løbende udviklingen og opdateringerne i LPR. Det kan påvirke både indberetninger og datakvalitet. Det er en fælles opgave for Sundhedsdatastyrelsen, de regionale og de private aktører, at være med til at sikre en høj datakvalitet i Landspatientregisteret. Arbejdet med datakvalitet indgår i den fælles governance på området, og arbejdet sker igennem regionale arbejdsgrupper.

Værktøj til datakvalitetsarbejdet

Sundhedsdatastyrelsen udgiver en datadeklaration, som dokumenterer og udstiller datakvalitetsproblematikker i LPR3.

LPR3 Datadeklarationen er et værktøj til analyse af og arbejde med datakvalitet i regionerne og hos de private aktører. Den kan også bruges af forskere - og andre, der bruger data fra LPR3 til statistik, forskning og analyser - til at forstå data, og hvordan data kan bruges.

Datadeklarationen viser kendte datakvalitetsproblematikker i LPR3 både i forhold til den overordnede datakvalitet og specifikke områder. Problematikker i forhold til datakvaliteten dokumenteres i samarbejde mellem Sundhedsdatastyrelsen og de regionale arbejdsgrupper. Datadeklarationen bliver opdateret to gange om året.

LPR Datadeklaration skal læses i sammenhæng med LPR Indberetningsvejledning, hvori krav til selve LPR-indberetningen er beskrevet.

Datakvalitetsrapporter

I forbindelse med moderniseringen af Landspatientregisteret i blev datakvaliteten afdækket igennem en række datakvalitetsrapporter, som fokuserede på overordnede analyser af data og forretningsfejl i LPR3.

Se datakvalitetsrapporterne

Kontakt

Patientregistrering