Baggrund

Sundhedsdatastyrelsens digitale løsninger på høreområdet udspringer af programmet Høreområdet i fremtiden. Det skulle bidrage til at sikre, at mennesker med høretab fremover får hurtigere og bedre høreapparatbehandling.

Indenrigs- og Sundhedsministeriet igangsatte programmet Høreområdet i fremtiden på baggrund af en forespørgselsdebat i 2018 i Folketinget om udfordringer på høreområdet.

Målet med programmet var, at borgere med behov for høreapparat i fremtiden skulle opleve større sammenhæng og overskuelighed gennem hele patientforløbet, at kvaliteten i høreapparatbehandlingen var ensartet på tværs af tilbud, og at ventetiden på op til 120 uger blev nedsat væsentligt.

Et andet mål med programmet var monitorering af området på tværs af den offentlige og private sektor, da man rent faktisk ikke kender antallet af høreapparatbrugere i Danmark. Det eneste, vi ved, er, at antallet af høreapparatbrugere forventes at vokse fremover, fordi vi bliver flere ældre, og fordi den teknologiske udvikling på området betyder, at flere mennesker med høretab kan finde nytte af høreapparatbehandling. 

Efterhånden som der kommer flere data om høreapparatbehandling, vil vi bedre kunne sige noget om den samlede population.  

Mange borgere med mistanke om et høretab mangler overblik over behandlingsmuligheder og indsigt undervejs i selve behandlingsforløbet. Borgeren oplever også ofte mange genundersøgelser, fordi oplysninger fra tidligere undersøgelser sjældent er tilgængelige for andre hørefaglige aktører som fx øre-næse-halslæger, audiologiassistenter, audiologopæder m.fl.

Vision for Høreområdet i fremtiden

Programmet skulle skabe:

Borgere med behov for høreapparatbehandling skulle – uanset bopæl – opleve sammenhæng og overskuelighed gennem hele patientforløbet.

Borgere med høretab skulle ikke vente i op til 120 uger på høreapparatbehandling. Derfor skulle flere patienter gøre brug af deres forskellige behandlingsmuligheder og opleve færre genundersøgelser, hvis det ikke var nødvendigt.

Borgere med høretab skulle modtage en høreapparatbehandling af høj kvalitet i både offentlig og privat regi, der kunne udvikles og følges op på.

Alle patienter skulle kunne være trygge ved, at den vejledning, de modtager, alene er baseret på et fagligt grundlag.

Programmets initiativer

Initiativ 1

Ny model for digital visitation

Projektejer: Sundhedsdatastyrelsen

Initiativ 2

Styrket information til borgerne

Projektejer: Sundhedsstyrelsen

Initiativ 3

Nationale kvalitetskrav

Projektejer: Sundhedsstyrelsen

Initiativ 4

Tilsyn og faggrupper i høreapparatbehandling

Projektejer: Styrelsen for Patientsikkerhed

Initiativ 5

Bedre indsamling og brug af data

Projektejer: Sundhedsdatastyrelsen

Initiativ 6

Regler for lægers tilknytning til detailsalg

Projektejer: Indenrigs- og Sundhedsministeriet