Indenrigs- og Sundhedsministeriet igangsatte programmet Høreområdet i fremtiden på baggrund af en forespørgselsdebat i 2018 i Folketinget om udfordringer på høreområdet.
Målet med programmet var, at borgere med behov for høreapparat i fremtiden skulle opleve større sammenhæng og overskuelighed gennem hele patientforløbet, at kvaliteten i høreapparatbehandlingen var ensartet på tværs af tilbud, og at ventetiden på op til 120 uger blev nedsat væsentligt.
Et andet mål med programmet var monitorering af området på tværs af den offentlige og private sektor, da man rent faktisk ikke kender antallet af høreapparatbrugere i Danmark. Det eneste, vi ved, er, at antallet af høreapparatbrugere forventes at vokse fremover, fordi vi bliver flere ældre, og fordi den teknologiske udvikling på området betyder, at flere mennesker med høretab kan finde nytte af høreapparatbehandling.
Efterhånden som der kommer flere data om høreapparatbehandling, vil vi bedre kunne sige noget om den samlede population.
Mange borgere med mistanke om et høretab mangler overblik over behandlingsmuligheder og indsigt undervejs i selve behandlingsforløbet. Borgeren oplever også ofte mange genundersøgelser, fordi oplysninger fra tidligere undersøgelser sjældent er tilgængelige for andre hørefaglige aktører som fx øre-næse-halslæger, audiologiassistenter, audiologopæder m.fl.