Høreområdet i fremtiden

Programmet Høreområdet i fremtiden skulle bidrage til at sikre, at mennesker med høretab fremover får hurtigere og bedre høreapparatbehandling.

Kontakt

Indenrigs- og Sundhedsministeriet igangsatte programmet ‘Høreområdet i fremtiden’. Målet med programmet var, at borgere med behov for høreapparat i fremtiden skulle opleve større sammenhæng og overskuelighed gennem hele patientforløbet, at kvaliteten i høreapparatbehandlingen var ensartet på tværs af tilbud, og at ventetiden på op til 120 uger blev nedsat væsentligt.

Mellem 500.000 og 800.000 danskere anslås at lide af hørenedsættelse i større eller mindre grad, og ca. 300.000 skønnes at have høreapparat. Antallet af høreapparatbrugere forventes at vokse fremover, fordi vi bliver flere ældre, og fordi den teknologiske udvikling på området betyder, at flere mennesker med høretab kan finde nytte af høreapparatbehandling.

Mange borgere med mistanke om et høretab mangler overblik over behandlingsmuligheder og indsigt undervejs i selve behandlingsforløbet. Borgeren oplever også ofte mange genundersøgelser, fordi oplysninger fra tidligere undersøgelser sjældent er tilgængelige for andre hørefaglige aktører som fx øre-næse-halslæger, audiologiassistenter, audiologopæder m.fl.

Vi ved i dag, at borgeren har behov for større indsigt og tryghed i sin hørebehandling, og at borgerne har en forventning om at få adgang til egne oplysninger og ikke mindst digitale muligheder, der giver et bedre overblik over egen hørebehandling.  

Visionen for Høreområdet i fremtiden

Programmet skulle skabe:

  • En nem og overskuelig vej til høreapparatbehandling
    Borgere med behov for høreapparatbehandling skulle – uanset bopæl – opleve sammenhæng og overskuelighed gennem hele patientforløbet.
  • Brug af ledig kapacitet på området
    Borgere med høretab skulle ikke vente i op til 120 uger på høreapparatbehandling. Derfor skulle flere patienter gøre brug af deres forskellige behandlingsmuligheder og opleve færre genundersøgelser, hvis det ikke var nødvendigt.
  • Et forbedret datagrundlag og en model til sikring af ensartet høj kvalitet i behandlingen og effekt for den enkelte
    Borgere med høretab skulle modtage en høreapparatbehandling af høj kvalitet i både offentlig og privat regi, der kunne udvikles og følges op på.
  • En uvildig behandling, man kan være tryg ved
    Alle patienter skulle kunne være trygge ved, at den vejledning, de modtager, alene er baseret på et fagligt grundlag.

Foranalyse

Læs foranalyse om Høreområdet i fremtiden (PDF)

Programmets initiativer

Programmet var inddelt i seks initiativer:

Initiativ 1: Afprøvning af ny model for digital visitation 
Initiativ 2: Styrket information til borgerne 
Initiativ 3: Nationale kvalitetskrav til høreapparatbehandlingen 
Initiativ 4: Tilsyn og faggrupper i høreapparatbehandling 
Initiativ 5: Bedre dataindsamling for at skabe viden om effekt og kvalitet 
Initiativ 6: Strammere regler for lægers tilknytning til specialforretning med medicinsk udstyr