PRO-sekretariatets hovedopgave er at understøtte en standardiseret bred udbredelse af PRO i den danske sundhedssektor. Sekretariatets ansvarsområder dækker processer og standarder for PRO, vidensdeling samt sekretariatsbetjening af den nationale PRO-styregruppe.
Sekretariatet fastlægger procedurer og processer for standardisering og udvikling af nationale PRO-skemaer i et tæt samarbejde med patienter, patientforeninger, sundhedsprofessionelle og andre interessenter. Derudover udarbejder sekretariatet den fælles dokumentation, der skal anvendes til CE-mærkning på tværs af kommuner, regioner og leverandører.
Derudover arbejder vi med at:
- Koordinere den nationale udvikling af PRO-værktøjer og sikre grundlag for en ensartet national brug
- Facilitere og koordinere arbejdet med udvikling og tilpasning af nationale PRO-værktøjer
- Være overordnet tovholder og projektleder i forbindelse med pilotafprøvninger af PRO i regioner, kommuner og praksissektor
- Evaluere nationalt besluttede PRO-værktøjer
- Bidrage til systematisk vidensdeling og rådgivning, så de lokale erfaringer med brug og af PRO-værktøjer kan udbredes til gavn for det videre arbejde
- Drifte og vedligeholde nationalt udviklede PRO-værktøjer
- Vidensdele – vi afholder blandt andet to PRO-seminarer årligt