SOR for regioner

Her kan du læse, hvordan du får adgang til at redigere i organisatoriske enheder og søge i alle enheder i det regionale sygehusvæsen i Sundhedsvæsenets Organisationsregister (SOR).

Regionerne har det overordnede ansvar for registrering af SOR-data for egen region. I praksis opdaterer regionerne løbende SOR-data på organisatorisk enhedsniveau (OE). Sundhedsdatastyrelsen opdaterer SOR-data på niveauerne ”Institutionsejer” (IE) (de 5 regioner) og niveauet herunder for ”Sundhedsinstitutioner” (SI), dvs. hospitaler, regionsklinikker og andre centre for regionerne.

Er du ny SOR-bruger?

Sådan bliver du klar til at redigere i SOR:

  1. Opret en digital medarbejdersignatur
    Det gør du ved at kontakte din lokale it-ansvarlige.
  2. Opret dig som bruger i Sundhedsvæsenets Elektroniske Brugerstyring (SEB)
    Det gør du ved at kontakte din lokale brugeradministrator. Din SOR-ansvarlige kan hjælpe dig med at finde frem til jeres lokale SEB-brugeradministrator.
    Sådan kommer du på SEB
  3. Modtag besked om tildeling af brugerrettigheder til SOR
    Når du har fået en mail fra din lokale brugeradministrator om, at du har fået tildelt brugerrettigheder til SOR, er du klar til at logge på SOR. Se nedenfor under ’Adgange og vejledninger’, hvordan du gør. Hvis der opstår tekniske problemer skal du kontakte din lokale brugeradministrator.

SOR ansvarlige i regionerne

I hver region er der udnævnt 2-3 SOR-ansvarlige, som er overordnet ansvarlige for regionens registrering i SOR. De regionale SOR-ansvarlige udpeger SOR-brugere, som også kan få adgang til at registrere regionale organisationer i SOR. Du kan finde kontaktoplysninger på de SOR-ansvarlige her:

SOR-ansvarlige i regionerne

Adgange og vejledninger

Som SOR-ansvarlig og SOR-bruger i en region kan du oprette, ændre eller slette SOR-data via it-applikationen SOR GUI med din SEB-brugeradgang. Her kan du også søge direkte samt udtrække specifikke data i CSV-format.

Alle, der er tilsluttet Sundhedsdatanettet, kan desuden fremsøge SOR-data og downloade data direkte fra SOR via gæsteadgang, uden at have en SEB-adgang og være logget på med MitID-adgang.

Log på SOR GUI-applikationen

Vejledning til SOR GUI-applikationen

SOR EDI er en applikation til systemleverandører og SOR-ansvarlige til administration af meddelelsestyper på lokationsnumre. Du skal have et brugernavn og password for at få adgang til applikationen.

Det er også muligt for systemleverandører og SOR-ansvarlige at vedligeholde oplysninger om it-Systemer og VANS-leverandører.

Hvis du som leverandør ønsker adgang til at kunne opdatere data om meddelelsestyper på dine kunders lokationsnumre i SOR, kan du kontakte SOR-teamet i Sundhedsdatastyrelsen via SORpost@sundhedsdata.dk

Log på SOR EDI-applikationen

Vejledning til SOR EDI-applikationen

Er det første gang, du skal anvende vores testmiljøer til SOR GUI- eller SOR EDI-applikationerne, skal du skrive til servicedesk@sundhedsdata.dk og anmode om adgang.

Det er et krav, at du er tilsluttet Sundhedsdatanettet for at kunne tilgå testmiljøerne. 

Log på SOR GUI - Testmiljø

Log på SOR EDI - Testmiljø

Du kan få direkte adgang til at sende opdaterede SOR-data via snitfladen SOR Opdateringsservice (SORUS), som udbydes i Den Nationale Serviceplatform (NSP). Det er en system-til-system løsning, der understøtter, at du via din egen it-løsning nemt kan redigere i egne SOR-data i et sikkert og stabilt driftsmiljø.

SORUS tilbyder samme funktionalitet i forhold til redigering som i applikationen SOR GUI.

Der kræves individuel whitelisting for at få adgang til servicen. Du kan anmode om at blive whitelistet til anvendelse af servicen ved at kontakte Den Nationale Servicedesk:

Kontakt Den Nationale Servicedesk

Support og fejlrapportering

Den Nationale Servicedesk modtager henvendelser fra leverandører og it-supportfunktioner i regionerne. 

Ved anmeldelse af fejl skal følgende afklares før du henvender dig:

  1. Har egen supportfunktion visiteret sagen?
  2. Er det udelukket, at der er lokale problemer med strøm, LAN etc.?
  3. Hvis der kaldes via et EPJ (Elektronisk Patientjournal) eller LPS (Lægepraksissystem): Har EPJ/LPS-leverandøren været inddraget og har visiteret fejlen?

Anmeld fejl til Den Nationale Servicedesk

Hvis du vil vide mere om SOR Opdateringsservice, kan du kontakte SOR-systemforvalter via Sundhedsdatastyrelsens Servicedesk på servicedesk@sundhedsdata.dk.

Læs om Den Nationale Serviceplatform på nspop.dk

Læs mere om SOR Opdateringsservice

Hvis du har brug for at kunne tilgå vores testmiljøer på Den Nationale Serviceplatform, kan du skrive til Den Nationale Servicedesk:

Kontakt Den Nationale Servicedesk

Mere om SOR i regionerne

Kontakt

Teknisk support
Sundhedsdatastyrelsens Servicedesk
Hverdage kl. 9-15

Kontakt

Faglig support
Mandag, onsdag og fredag
10-11.30 og 13-14.30